Tuesday, March 20, 2012

Sushi fenomen

Viimastel aastatel on sushi Eestis üha enam populaarsust kogunud. Minu esimene kokkupuude sushiga ulatub umbes nelja aasta taha. Esimene kogemus (kuuldavasti ka mitmetel teistel) oli küllalt õõvastav, et end sellest veel pikki aastaid eemale hoida.

Seepärast ei saanud ma ka pikalt aru, mis pagan selles sushis on, et kõik kiidavad ja söövad. Mõnes mõttes tundus see olevat rohkem moekaup, nagu chihuahua kotis, Armani teksad või puutetundlik ekraan - midagi, mida pidid omama ja kasutama selleks, et olla moodne, pop, hip ja äge.

Tänavu aasta esimestel minutitel pidin koos kala ja riisiga alla neelama oma eelarvamused ja aastatepikkuse tõrke selle põneva roa suhtes. Mu ema on võrratu kokk ja suudab ka liivakooke valmistada nii, et sa sööd ja nõuad lisa. Nii ta valmistas aastavahetuse roaks sushit ja teades tema imelist oskust, siis lubasin end taas sushivõrku langeda. Poolvägisi võtsin esimese ampsu ja demonstratiivselt öökisin. Kui see kõhtu jõudis, siis jäi mu kõrkus sushile alla - sõin veel ja veel... ja veel! Sushi oli tõesti maitsev!

Otsisin hiljem välja oma sushi tegemise raamatu ja see tundus paras Hiina... Jaapani keel. Nori leht? Wasabi? See ja teine pasabi-muki-kaki.
Hakkasin lihtsamatest kokandusartiklites näpuga järge ajama ja selgeks tegema, kui lihtne sushi valmistamine tegelikult on.



Vaja on vetikalehti (nori lehed), riisi, kala ja põhimõtteliselt nii ongi.
Laotad nori lehe bambusmatile, asetad sinna spetsiaalselt keedetud sushiriisi, üks triip kala keskele, sinna kõrvale näiteks kurgi- või avokaadotriip, rullid kokku ja valmis ta ongi. Seda muidugi lihtsustatud kujul.

Kaladest olen mina katsetanud ainult lõhet ja sellega koos kurki. Esimesel kodusel katsetusel määrisin üliõrnalt ka poolkohustuslikku wasabi pastat. Tol hetkel oli see nagu 1000x sinep või 1000x mädarõigas - mul pidi aju selle peale plahvatama. Wasabi pastast olen edaspidi loobunud.

Lisaks võib sushisid kaunistada meremarja (kel raha, siis kalamarja), seesamiseemnete jmga. Rulli keeratud vorst lõigatakse 2-3sentimeetristeks viiludeks ning kastetakse enne ampsamist korraks soja-kastmesse. Peale võib haugata marineeritud ingverit, mis samas erinevate sushide vahel aitab turgutada maitsemeeli.

Kõige muu kõrval on sushi äärmiselt tervislik ja kerge amps, mis samas täidab kõhtu vägagi edukalt. Lihtsa sushi puhul on kala töötlemata, riis keedetud ja värske kurk vm kõrval, kokku kerge ja imemaitsev roog.


Retsepte uuri internetiavarustest ja riisi keetmise tehnika kohta ilmus hiljuti artikkel siin. Laisa inimesena ei aja ma perfektsust taga ja keedan riisi täitsa tavaliselt - tulemus ikka üks.

No comments:

Post a Comment