Sunday, April 8, 2012

Võlusõnad ülesöömise vastu

Tahad kaalust alla võtta? Pead loobuma ahvatlustest? Vali hoolega, milliste sõnadega keeldud millestki maitsvast - sellest võib olla palju kasu.

Pole küll just piisav valim, aga 30 naist osalesid Ameerika teadlaste Vanessa M. Patricku ja Henrik Hagtvedti eksperimendis. Osalejad jaotati kolme gruppi ja neile pakuti erinevaid strateegiaid kalorivaesemaks dieediks.

Esimene grupp pidi delikatessidest loobumise puhul ütlema "I don't" (keegi tõlgiks ehk paremini, aga see on umbes "ma ei". nt "ma ei võta seda vastu / ma ei tee seda"), teine grupp pidi ütlema "I can't" (ma ei saa) ja kolmas grupp lihtsalt "no" (ei).

Eksperiment kestis 10 päeva ja pärast seda selgus, et esimese grupi naised suudsid paremini ülesöömisele vastu panna. Uurijad selgitasid, et "I do not" tähistab eneseteadlikkuse kasvu, kontrolli ja autonoomsuse harjutust, mis loob positiivse muutuse pikaajalises käitumismustris.

Samal aja strateegia "ma ei saa" tähistas millegi nii väga ihaldatust ilma jäämist ja põhjustas ebamugavust.

Kokkuvõttes on strateegia "I will not" (nt "ma ei tee seda") lihtne ja teadlaste väitel ka töötav. Tulemused avalikustati ajakirjas Consumer Research Journal.

Iseenesest arvan, et need sõnad on liiga vähese mõjuga võrreldes nt "Ma ei söö üle - mu tahtejõud on tugevam kui söök." Mantrad on ammugi inimesi innustanud ja elusid muutnud. Olgu selle tegelikuks taustaks lihtsalt usk.

Ma ise olen endale õlale patsutanud, kui olen suutnud šokolaadist loobuda või trenni ära teha. Soovitan kasutada veel tugevamaid võlusõnu, -lauseid kui lihtsalt "ma ei".
Nt. "Täna söön ma tervislikult"
"See söök on mulle vajalik ja täidab mu kõhtu kiiresti - ma ei söö üle"
"Ma armastan oma toitu ja see on mu kehale hea"
"Ma suudan magusast / snäkkidest loobuda. Mul ei ole seda vaja."
Jne. Igaühele oma "peptalk".

No comments:

Post a Comment