Monday, June 10, 2013

Eesti Ööjooks ja shit happens

NB! Järgnev tekst sisaldab naturaalseid ja värvikaid kirjeldusi - nõrganärvilistel mitte lugeda!
PS! Pilte seekord pole, sest ka SEL aastal jäi ihufotograafil mälukaart koju (kena!).

Esmalt palju õnne kõigile mu tänase juubeli puhul, kuigi see postitus saab tõenäoliselt valmis 10. juunil, mil ma juba olen ammu vanamutt valmis.

Ööjooks - 21,1 kilomeetrit. Eelmise aasta ülevoolavad tunded püsisid mul igal aasta järgneval päeval eredalt meeles ja ootasin juba uut Ööjooksu. Mullu 10 km, seekord juba poolmaraton.

Ootasin ürituse nautimist, rahvast, melu, muusikat - kõike!

Hommikut alustasin sünnipäevatortide valmistamisega. Seetõttu polnud mul terve päeva aega ega võimalust korralikult süüa. Jätke meelde - sellest algasid mu möödapanekud!

Mõtlesin, et täna sealiha ei söö, et seedimine oleks kerge ja kõht samuti, kui teele lähen. Ainult kiired süsivesikud. Seejuures polnud mul sugugi aega, et pöörata tähelepanu kvaliteedile. Nokitsemist küüslauguste singirullidega (khm), valge šokolaad, näpud kreemi sisse, jäätis, rasvase majoneesiga salat, kanavõileib, dipikaste juustu, maisi ja kurgiga jne.

Oma snäkkimiste, koristuste, küpsetustega olin lõpuks jõudnud kuidagi Rakvere kesklinna. Sellele eelnes veel tunnike lohutamatut nuttu ja ülevoolavat vihastumist. See aga kirjutamist ei vääri.

Olin Rakveres. Melu juba peal, kuigi stardini jäi 1,5 tundi.

Et numbrit kätte saada tuli seista ülipikas järjekorras. Paraku oli see tekkinud täiesti tobedalt. Võistluskeskusel oleks võinud olla avatud kaks ust, sest ühest uksest ei pääsenud korraga kaks inimest sisse-välja. Seega oli staabis sees numbritele ligipääs nagu naksti, aga uksest sisse pääsemiseks tuli seista piiiikas järjekorras.

No pole viga! Sain kätte ka oma kena musta võistlussärgi, mille tõmbasin kohe selga! Naiss!

Aeg tiksus nii ruttu, et oli aeg siirduda stardikoridori. Sain jalga ka oma esimesed kompressioonisokid (Asicsi omad - üllataval kombel ei tundnud ma tohutut survet nagu paljud bloginud on). Kuigi Järvamaal sadas vihma ja asi meenutas Noa laevale siirdumist, selga said aetud juba pikad dressid, siis Rakveres oli küll Vanajumal ise kohal ja volksutas isegi oma säravaid silmi.

Seisingi siis juba lühikestes pükstes, kenades põlvikutes ja uhkes Ööjooksu särgis mitmete teiste seas. Olin niiii uhke, et mu rinnal oli kollane silt, mis tähistas seda, et ma siirdun täna poolmaratonile - ma lähen jooksen 21 kilomeetrit, mina olen see, kes stardib täna tuhande esimese seas!

Rind kummis, peatselt lisandus kõrvale ka treener Meelis Minn oma lustaka kaaslasega. Lehetäirohelised noormehed olid ülevoolavas tujus, ma endiselt kodusündmustest pisut häiritud, kuid proovisin keskenduda. Käis stardipauk, õhku lendas ilutulestik, mis kahjuks päevavalges suurt välja ei paistnud, ja tuhatkond vasikat lippasid karjamaale.

Võtsin enda arvates liiga aeglase tempo, aga pigem see kui kiire. Esimene km oli vast mõned sekundid üle 6 minuti. Lehvitasin ja karjusin tuttavatele. Ikka vana tuttav rõõm - lehvitavad inimesed, noored muusikud, naeratavad inimesed. Ilm oli võrratu, sünergia võimas ja minek sees. Teine kilomeeter tuli juba 5.40 kanti.

Olin keskendunud, kuid miski hakkas tasapisi häirima. Väikesed pisted alakõhus. Iga sammuga muutusid pisted aina tajutavamateks ja tugevamateks valudeks. Jooksin küll tempos 5.40, mis tõotanuks aega alla kahe tunni ja varu oli loomulikult veel, kuid valud hakkasid aina enam häirima. Hakkasin mõtlema, et mis pagana jama see on? Gaasid? Midagi välja ei tulnud ja pistsin edasi.

Varsti hakkas aina selgemaks saama, et pean VÄGA RUTTU vetsu saama. Hakkasin jälgima kullipilgul, kas taeva päralt on kuskil välikemmergut? Mõistagi ei tulnud seda ei ühe, ei teise kilomeetri pärast. Sai ka turvade käest küsitud ja ilmselgelt polnud plastikpellerit ette nähtudki.

Mõtlesin, et okei. Kui peldikut ei tule, siis sorri, minu tee katkeb täna. Kõik mu lootused, mu eesmärgid, aasta suurt ootamist.. kõik... Kõik jääb ühe peldiku taha. Ma pole küll linnapreili, kuid põõsad ei ole mu teema.

Paraku ei oodanud mu kõht enam mingit varianti ja edasi kõndida polnud füüsiliselt võimalik. Oli õnn, et just siis ilmus üks üksildane ja kauge põõsastik välja. Sinna jõudes oli selge, et seda on kasutanud juba mitmed hädalised. See-eest oli palju kurvem asjaolu see, et sinna jõudes oli selge, et mu kõht on absoluutselt korrast ära.

Sain vaevast lahti ja lippasin edasi. Mel oli saatjaks ja küsis pidevalt, mis ja kuidas, kuid olin tõsiselt häiritud sündmustest. Kaotasin kaks minutit ja see tähendas alla kahe tunni lõpetamise välistamist. Kõik. Tsau. See on läinud!
Kõht hakkas veel hullemini valutama. Läks päris kehvaks ja õnneks olime jõudnud juba linnaservale, kus oli hiiglaslik peldik - paks mets! Teatasin Melile, et pean taas minema. Jooksin metsa võimalikult kaugele, sest nägin liiga selgelt mööduvaid jooksjaid. Siis selgus, et kõht on ikka VÄGA HULLULT korrast ära. Oh, olgu tänatud vahtrapuud! Küll mitte need põõsad, mis kasvatavad mingeid imelikke okkalisi lehti - võehh!!

Proovisin tagasi teele minna. Siis selgus, et mets (vets) kutsub ikka tugevalt tagasi. Lippasin taas padrikusse. VALU, ai valu! Lõpetasin, astusin kaks sammu.. ei, taas tagasi!

Pärast mitut valelootust rajale tagasi jõuda, lõpuks ikkagi teele ma sain. Mel küsis kohe, kas kõht lahti. Polnud muud varianti kui pattu tunnistada.

Kõht oli valus ja sääsed ka kannikatest tükid kaasa viinud, ütlesin, et edasiminek oleks vaid enesepiinamine. Pean lõpetama. Oli tohutu kahju, kurbus, pettumus, kuid muud võimalust ma ei näinud. Seis oli kehv.

Paraku olime linnast eemal, rajal meedikuid ratastel ei näinud, joogipunktini oli maa ja ilm - seega tuli edasi rühkida. Mel ütles mu jaoks otsustavad sõnad: "Ega mul pole ka sellest medalist sooja ega külma.."
Ah, medal, mõtlesin... Ma tulin juba nii kaugele ja kuidas nüüd pooleli jätan?

Kõndisime. Üks taadike lõõpis: "No, mis tulite siia kurameerima või!!" ja põrutas meist nagu (siia kõlbaks paremini väljend - si..uvast kassist) postist mööda. Ma olin nii kurb, et oleks tahtnud pigem vastata, et "Ma pasandasin terve metsa täis - ei ole mul kuramaažiks võhma", kuid mul polnud jaksu ja olin niigi liiga õnnetu.

Lonkisime veel ja proovisin vahele ikkagi veidi sörkida (kurameerivast taadist saime isegi mööda!). Kuid häda kutsus taas. Nägin üht toredat prouat ja palusin ta juurde tualettruumi kasutama. "Oh, mul siin juba mitu meest käinud!". Huh, ma polegi ainus! No milline õnn on pärast kaktusel istumist maanduda valgele troonile! Andku muidugi see armas proua mulle andeks, sest prantsuse parfüüm, mis ma endast jätsin, ei pruukinud olla just maitse järgi. Ja vabandan ette, et ma paar lõiku vetsupaberit kaasa haarasin.

Tagapool olid igatahes meeleolud ülevad. Kohalikud OH-lembid elasid väga kaasa, majaomanikud tulid väravate ette oma joogipunkte moodustama (pakkusid kuuldavasti isegi õlut ja kurki!), mõned lasid suurtest kõlaritest muusikat, üks preiliga jooksnud noormees suhtles absoluutselt iga kaasaelaja, mööduja ja möödutavaga. Väga äge!

Suutsin taas joosta, kuigi üliaeglaselt, samas tasapisi tempot tõstes ja jõudsin "lausa" 6.25 peale.

Kui jõudis kätte 17. kilomeetri joogipunkt, siis otsustasin, et olgu siis. Nägin nii palju vaeva, et siia jõuda, küll jõuan ka lõpuni!

Paraku hakkas tõeline Kolgata tee just siis, kui olin joogipunktist läbi saanud. Soolestik pöördus nagu pahupidi, sisikond oli lausa krampis, jalad muutusid kangeks, organism oli sooladest, vedelikust, mineraalainetest tühi, keha nõrk. Ma ei suutnud füüsiliselt enam joosta.

Hoidsin kahe käega pihast ja oigasin valust, jalad liikusid all robotlikult edasi. Ma ei mäleta enam, mida Mel ütles või tegi. Ma lihtsalt liikusin ja olin kuskil omas süsteemis.

Mäletan vaid seda, et mingil hetkel pakkus keegi mööduv kena naisterahvas geeli, kuid selle peale suutsin vaid oksendavat nägu teha (vabandust - ma ei jaksanud vastata). Teadsin isegi, et geeli peale läheks asi veel hullemaks.

Proovisin tibusammul sörkida, kuid ei suutnud. Keha ei tulnud kaasa. Haakisin siiski ca 900 meetrit enne lõppu ühele naisterahvaste kambale sappa. Lõpuks jäin geelipakkuja kandu talluma.
Ma vaid jooksin, surusin valu ja hädad alla, lihtsalt jooksin. Ja siis ma nägin - tuled, leegid, valgus. "Issand jumal, finiš!!" hüüatasin. Nüüd läks uus käik sisse ja andsin tuld (nii vähe, kui seda anda oli).

Geelinaine jooksis eest, kuid mul oli oma teekond. Varsti olingi tulevihkudes ja lippasin üle kumm-mati, mis mu aja kinni lõi kahe tunni ja 25 minuti peal. Abikassa hüüdis veel "TUBLI, PAMELA!" ja ma jõudsin talle vaid näidata miimikas kõrilõikamist.
LÄBI! Ma jõudsin finišisse!! Tegin ära!!
Kuulsin kõlaritest oma nime ja olin ühekorraga nii õnnelik ja kohutavalt kurb.
Rääkisin siis oma kaasaelajale esimese kahe lausega, kuidas ma pool teed pasandasin ja läbi tulemere kohale jõudsin. Pisarad olid kahjutundest silmis ja hääl värises.

Kuigi siis, paar hetke kivil istudes ja suurelt ekraanilt Ööjooksu reklaame silmitsedes, tundsin pisarsilmi kahjutunnet, et mu oodatud üritus nii läks, siis tegelikult olen tänaseks ikkagi väga rahul. Ma ju jõudsin finišisse ja sain selle medali kaela, mille ma NIIII välja teenisin!

Kõht imiteeris ka kojusõidul etendust "Vesi elevantidele", kuid järgmisel päeval ehk täna/eile olin ma ponks, nagu ikka! Jäin ellu!

Kahjuks ei saanud ma üritust nautida ja ümbritsevat märgata, saada osa melust ja realiseerida oma aastast ootust ja lootust, siis... ah, lõppeks ei saanud must täispasandatud lühkaritega internetihitti nagu ühest väljamaa mehest!

Ja eks ma olin ju ise sada protsenti süüdi. Ja pigem siis poolmaratonil kui sügisesel maratonil! Sain igatahes väga väärt õppetunnid:
1. Jooksupäeval olgu toitumine sama, mis tavapäraselt.
2. Jooksupäeval EI VIHASTU.

Aga nagu ma läbi valust kissist silmade suutsin ikka näha - Ööjooks on siiani aasta parim ja ägedaim spordisündmus! Hurraa!

24 comments:

  1. No pole viga, teed siis näiteks Narva Energiajooksul oma soovitud tulemuse ära? Või hoopis Pärnu Võidupüha jooksul.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hetkel pole kumbagi plaanis, seega ei teagi, millal võimalus tekib :-(

      Delete
  2. Sinu paremad jooksud on alles ees, kuigi Sinu viimased trennid olid enne poolmaratoni päris ägedad ja uuel tasemel. Ja mul oli Sinust ikka väga kahju seal... See, et Sa selle jooksu suutsid lõpetada, näitas milline sisu ja visadus Sinus peidus on, seega hea Pammi saab minna ainult veel paremaks :-P

    ReplyDelete
  3. Tean mida sa tundsid. Mul oli samad probleemid 2008.a Helsinki maratonil ja ka 2011.a Narva Energiajooksul. Kohutav. Juhtub ka parimatel. Nägin ka esiviiekümnest loodusliku käimla võlusid kasutamast.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mjah, see nüüd sada protsenti lohutav polnud, sest lootsin matemaatilisele tõenäosust arvestades, et seda enam rohkem ei juhtu :o) Aga kui juhtub parimatelgi, mis siis veel minust tahta.

      Delete
  4. Ma vaatasin lõpuprotokolli ja arvasingi, et sul oli mingi kala. Sa ei ole ju ometi nii halvas vormis. Peab ütlema, et väga tubli, et sa ei katkestanud. Ei kujuta ette kas ise suudaksin sellises olukorras lõpetada. Tänu väga värvikale kirjeldusele hakkas mul film sinu kannatustest silme ees jooksma.

    Mis võistlust järgmisena plaanid?

    ReplyDelete
    Replies
    1. See film kuulub kindlasti õudukate valdkonda :P
      Järgmisena pisivõistlused: Ants Nurmekivi jooks Järva-Jaanis, Paide minitriatlon ja kauged on SEB maraton ja Paide-Türi rahvajooks. Teiste suuremate suhtes pole ma otsustanud.
      Mis endal ees?

      Delete
  5. "Jooksmises ei ole oluline, kas lõpetan esimese või viimasena. Tean, et jooksin lõpuni. See näitabki minu tõelist sisu!" - Loodan, et ikka leidsid mahti lugeda neid ridu oma särgi pealt :)

    Vaatasin ka ise nutuse näoga põõsaid ning kaalusin kiirelt mõtet mõne proua juurde sisse põigata, aga lohisesin sõna otseses mõttes läbi häda kuidagi lõpuni. Ma lihtsalt kalkuleerisin üht ja teistpidi, kuid ei suutnud mõttes leida kedagi, kes pärast oleks nõus mu tagumiku küljest puugid ära korjama. Mitte, et ma põõsasse istuli püherdama oleks läinud, aga kord õnnestus puuk täiesti ulme kohast kanna külge saada ning teist korda ei hakanud riskima.

    Nii, et vapper oled. Igas mõttes! :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jup, nägin seda :) Samas ma mõtlesin seda lugedes, et kui ikka tervis on käest, siis pigem katkestada kui end ära tappa. Loeb ka see, et üldse starti jõudsid ehk siis oled valmis vaeva nägema :)
      Väga tubli, et läbi häda ikka lõpuni jõudsid! Mina oleks aga 5 minti veel kauem oodates end lihtsalt täis lasknud :-P

      Delete
  6. Kui poleks ise maratonis sama läbi elanud, siis arvaks, et uskumatu lugu. Kuna oleme kordamööda teineteisele tugipostiks :) siis seekord oli minu kord Sind aidata. Kokkuvõttes minu arvates fantastiline eneseületus Sinu poolt hää Pammi! Mis muud kui paneme uued jooksud paika ja hakkame targemalt harjutama. Nii nagu iga kaotus pole lüüasaamine, nii pole ka iga võit veel triumfi väärt. Ja vahel õpime ajutisest kaotusest märksa enam kui pidevalt loorberitel puhates. Iseennast on kõige raskem võita ja kes suudab iseenda vigu tunnistada, see oskab ka kaotusest õppida. Meil on veel väga pikk maa minna, et koos areneda ja paremaks saada... ka maratonis. Aitäh Sulle Pammi ;-P

    ReplyDelete
  7. Küllap annab lohutust, et ka teistel olid taolised probleemid. Ka minu kaasa oli näost roheline, kui jooksu lõpetas. Oli küll kohutav ja jooksu nautimisest ning uuest poolmaratoni rekordist ei tulnud midagi välja. Loodetavasti Ööjooksu korraldajad organiseerivad järgmisteks jooksudeks kemmerguid ka raja äärde.
    Imelik, et ka endal on 2 aastat järjest kõht pistnud ja krampis, et olen toitumisega alt läinud. Seega, poolmaraton pole naljaasi ja eelnevalt toitumist tuleb võtta väga tõsiselt! Meie jaoks maksimaalselt 3h varem veega keedetud kaerahelbepuder banaaniga. Näiteks.
    Kuid on ju nii, et halb ununeb ja jäävad positiivsed elamused. Meie igatahes uuel aastal jälle Rakveres kollase numbriga stardipauku ootamas. Loodan, et siis juba tore möödunud Ööjooksu kannatusi meenutada. Edu kõigile jooksuhuvilistele!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mina ka kindlasti platsis, sest hetkel ikkagi meeles parimad mälestused!
      Ma olen poolmaratoni läbinud kahel korral ja siis ei pööranud toitumisele mingit tähelepanu. Need olid tehtud tavalise treeninguna. Esimese aeg oligi muide sama, mis nüüd Rakveres. Aga seekord langesid lihtsalt paljud halvad asjad kokku :(
      Eks siis järgmise korrani!

      Delete
  8. Supper tubli naine oled,edu ja jaksu järgmisteks maratonideks :)

    ReplyDelete
  9. Esimesed 10 jooksin sinu järgi... olid supper tubli! :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ma loodan, et sa minuga põõsasse kaasa ei tulnud - sinna lippasin juba kuuenda kildi paiku :-)))

      Delete
  10. Tubli sellegi poolest,minu aeg 21 peal on ilma kõhuhädateta pikem veel.Aga minu veendumus taas et ööjooksu tegijatel on palju õppida,igal suuremal üritusel(tartu jooksumaraton,tallinna sügismaraton jne.) on pellerid pea iga joogipunkti juures.Kuidas saab üldse korraldada nii et rajal vähemalt poole pealgi ühte välipeldikut ei ole.On see siis nii suur kulu?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mnjah, seal paksude metsade ääres oli olukord okei, aga kui ikkagi kahel pool elumajad ja silmapiiril ei üht korteri- ja vetsuomaniku näoga pealtvaatajat, siis oli tegelikult mõnel teiselgi vesi ahjus. Ma loodan, et järgmisel aastal seegi mure lahendatud :)

      Delete
  11. Ära põe, ikka juhtub! Tubli, et lõpetasid, nii karastubki teras!

    ReplyDelete
    Replies
    1. See on üsna tavaline, et ikka MUL juhtub. Aga pole hullu jah - tuleb teraseks saada :)

      Delete
  12. Muide, need òiged kompressorid säärtele, teevad mul jooksu just lihtsamaks, mitte ei tekita pinget vms. Olen kôik oma rekordid nendega välja jooksnud :). Väärt asjad!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ma ei täheldanud absull mingit vahet. Ju mul nii kõrendikud sääred, et need ei tekita mingit survet :-D

      Delete
  13. :D ehk tôesti. Mul on vahe sees-jalad ei lähe kangeks ja on samm sujuvam :P

    ReplyDelete