Sunday, March 3, 2013

Kuidas ma seljatasin magusaisu

Ma olen sel teemal tegelikult kirjutanud, aga küsimusi on endiselt tulnud. Ehk siis - kuidas ma magusaisust ikkagi lahti sain.

Alates keskkoolist, mil mul tekkis väikeste lisatöödega enda raha, tekkis ka võimalus lubada endale asju, mida ma kogu aeg soovisin, aga ei saanud, sest meie perel polnud lihtsalt raha. Üks peamine soov oli magus, ja rohkelt! Kommid polnud meie peres tihti laual ja kui, siis väga vähe. Vahel käisin kapi kallal lihtsalt suhkrutükke pätsamas, et magusaisu leevendada.

Taskuraha teenimisel võisin lõpuks hakata pea igapäevaselt magusat lubama. Mäletan veel selgelt, kuidas keskkoolis pärast koolilõunat oli mul kotist alati võtta neljakroonine Tiko kookosbatoon šokolaadiglasuuris. Pärast keskkooli tööpõllule siirdudes avanesid mu magusaväljad veelgi.


Kogused suurenesid iga aastaga ja margid vaheldusid pidevalt, sest igapäevaselt ühte ja sama süües, sai lõpuks isu täis. Nii on mu ring täis Twixi, Lioni, Suffle, Bounty, Snickersi, Kismeti, KitKati, Kinderi ja VÄGA paljude teiste batoonidega. Lisaks valged šokolaadid eri marki ja lisanditega, piimašokolaadid, kommid, küpsised jne.

Lõpuks jõudsin ma seisu, kus sõin igapäevaselt minimaalselt 100 gr kuni veerand kilo magusat.
Kaalule ei mõjunud see suurt kuidagi, välja arvatud siis, kui ma avastasin pärast reisi Mauritiusele, et ananassimahlast, jäätisest ja rummist saab ulmeliselt hea kokteili. Veetsin pool suve võrkkiiges lamades ja kokteili lürpides. Sügiseks olin niimoodi kogunud pea viis kilo. Ja ma räägin rasvakilodest, mitte keldrisse kogutud kartulitest.




Aga kõikide nende aastate jooksul ma teadsin, et pean sellest orjusest väljuma. Magus lihtsalt juhtis mu elu. Ma planeerisin oma tervet päeva magusalaksu järgi ja ühe kapi hiiglaslik sahtel pidi olema alati erinevaid maiustusi täis (komme, küpsiseid, šokolaade, batoone jne). Kui magusat, väga harva, rohkem polnud, siis võisin seinu kraapida või hädapärast midagi suhkrust kokku küpsetada.

Ma proovisin kroomi, mille puhul aitas kõige esimene kuur. Hiljem proovides enam vahet ei märganud ja samas ütles apteeker, et pikaaegne kroomi tarvitamine kahjustab maksa (samas ma pole sellele väitele mujalt tõestust leidnud). Proovisin kuivatatud puuviljadega - ei võta magusaisu ära. Proovisin meega - 1 tl ajab südame läikima ja siis on jälle magusaisu platsis kuni lõpuks šokolaadilaadung peale tuleb.

Proovisin ka tahtejõuga. Seda jagus mul lausa paariks tunniks ja ma loobusin sajakümnel korral.
Ma lihtsalt ei suutnud ega tahtnud magusast loobuda. Miks ma peaksingi millestki loobuma, mis on niivõrd hea? See ju ei tõstnud mul ka kaalu!




Kui teema sattuks aruteluks kulturisti ja treener Marek Kalmusega, siis tuli tal muidugi pead vangutada. Täna võib ju seis olla kena, aga aastate pärast? Mida teeb kõhunääre, kes sellise magusalaadungi peale peab pidevalt rasket tööd tegema? Ja üldse terve organism?

Mul oli sellega üks toidukord päevas, mil ma ei saanud praktiliselt ühtegi vitamiini, vaid ainult süsivesikuid ja suhkruid. Vitamiininäljas keha vajab endiselt toitu ja see on ka kaalutõusu põhjuseks. Magusast lihtsalt ei saa iialgi kõhtu täis. Sellega saab südame läikima ja isu täis, aga kõhtu täis mitte. Mitte siis arvestades tortide ja saiakestega, vaid puhtalt šokolaadiga.

Rääkimata sellest, et ma olin ikkagi ühe toiduainegrupi ori. Ma pidin sellest lahti saama. Ma tahtsin olla iseenda peremees.

Tellisin toitumiskava ja otsustasin, et jälgin seda rangelt kuu aega. Edasi läheb, mis läheb.

Oli viimane päev nautida tavatoitu ja mõtlesin, et söön siis end ka magusast oksendamiseni. Paraku ei läinud mul rohkem sisse kui üks ribakene šokolaadi. Nagu kiuste.
Kuid ka järgmistel päevadel oli magusaisu pigem väiksem, aga neelud ikka käisid.






Olin maksnud oma kava eest ja ma ei kavatsenudki seda raha tuulde lennutada! Jään endale kindlaks!
Läks umbes nädal aega, mil magusaisu reaalselt kaduski. Küll läks päris mitu kuud, enne kui poodides suutsin magusaletist täiesti külma kõhuga mööda kõndida. Ikka tuli vana kurat mõttesse: "Aga ma ei saa nii pea siin kauges poes veel süüa, võtan selle šokolaadi siis toidukorra asemel!" Võitlesin oma vanade mõtetega.
Raske oli, kuid ületamatu mitte. Varsti võisin laual istuda hiiglasliku tordi või kommikarbi ees, kuid mul ei tekkinud isegi kiusatust. Mul oli otsus ja ei mingit põhjust sellest taganeda.

Mis olid siis põhilised abimehed magusaisust loobumiseks?

1. Rikkalik ja korralik hommikusöök! Kindlasti peaks see sisaldama piisavalt valku (munapäeval söön nt 3 muna värske salatiga, pudrupäeval veega nelja vilja putru koos maapähklitega vms).

2. Toiduvahed rangelt 3,5-5 tundi. Vahele EI MINGIT näkitsemist. Ka siis mitte, kui kõht on tühi (ehk pettevajadus).

3. Toidukorral süüa kõht korralikult täis.

4. Üks patupäev nädalas, mille nimel end igapäevaselt joonel hoida. Nt reede õhtul või laupäeval süüa mida iganes hing ihaldab. Küpsetan kooki või söön jäätist.

5. Korrastada mõtlemine. Kes on siin tugevam - mina või magusaisu? Mõelda, kui palju tublisid päevi ma kaotan nüüd alla andes! Ma ei vaja seda magusat, see ei paku mu kehale midagi.

6. Tuua päeva sisse siiski üks magusalaks. Minu jaoks on see puuviljasalat lahja kohupiimaga. Ideaalis võiks leida mustikaid (või ka maasikad, vaarikad), mida tampida kohupiimaga läbi, et see kuidagigi meeldivam oleks. Peale lõigata banaani, pirne, ananassi, kompottvirsikuid, melonit vm meelepärast. Kompotiviljad sisaldavad samuti mõttetuid suhkruid, aga ehk saan ma sellest pahest ka millalgi lahti. Praegusel juhul on mul salatis 1 poolik kompottvirsik ja käputäis ananassitükke.

Mis siis muutus magusast loobumisega?
1. Vähenes tselluliit.
2. Kuigi on praegu tagasi tulnud, aga alguses kadusid ära lõunauinakuvajadused.
3. Kadus ka natuke kaalu.
4. Hakkasin tarbima rohkem kehale vajalikke toitaineid.
5. Maitsemeeled on teravamad. Kui varem polnud olemas liiga magusat kooki, siis tunduvad paljud koogid liiga magusad.
6. Kadus sõltuvus ühest toiduainest ning tekkis vabanemistunne.

See tee ei ole kerge ja nõuab ka enesedistsipliini, aga see on igal tunnil olnud pingutusi VÄGAGI väärt.

14 comments:

  1. Väga huvitav lugeda. Mina läksin suhkrust lahku nats üle aasta tagasi - tundsin ka et olen täidsa magusaisu vang ja tahtsin vabaks. Nüüd ei ole ma pärastlõunatel enam unine ja joostes ei pea muretsema,et veresuhkur äkitselt langeb ja silme eest mustaks läheb!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tubli! Tean ju isegi, kui suur samm see on ja millist vaeva tuleb näha. Aga vähemalt tasub ära :)

      Delete
  2. see patu/petupäev aitab väga hästi allavõtmisel tegelikult... sel päeval võtan tavaliselt kõige enam kaalust alla st. selle päeva lõpuks

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ma enda puhul pole kaalu jälginud, aga võimalik, et mingi efekt sel on. Vaimselt on see suur vabanemispäev, mil ei pea kõike piinlikult jälgima. Stress kaalub ka midagi :-D

      Delete
  3. Väga tubli!! Tahaksin ka ise võimatust magusaisust lahti saada. Minu jaoks ei ole mingi probleem süüa pmst korraga ära 200g Karl Fazer ja see on lihtsalt jube!!! Tean küll, et minu keha sellest magusalaadungist mingeid vajalikke toitaineid ei saa, aga ikka ei suuda end alati tagasi hoida.
    Tänud sellise postituse eest, ehk suudan ka ise nüüd oma magusaisu kontrolli all hoida ja läbi saada ainult ühe patupäevaga :)
    Oleks väga huvitav kui sa kunagi postitaksid ka nt enda terve päeva menüü, siis saaks aimu, milline on see toitumiskava.
    Igaljuhul edu!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Siin on mul toitumiskavaaegne menüü: http://ringonvorm.blogspot.com/2012/09/30-paeva-toitumiskaval-kokkuvote.html

      Praegusel juhul söön lõunaks ükskõik mida ma ise olen teinud. Supid, praed, ahjuroad jne.
      Täpsema menüü võin millalgi piltidega üles riputada.
      Aga edu vastu ka! Loodetavasti jagub sul kunagi jaksu sellest pahest vabaneda :)

      Delete
  4. Väga mõnus postitus, andis uusi mõtteid ja tuletas ka vanu tarkusi meelde:)

    ReplyDelete
  5. Väga vahva blogi leidsin. Nagu aru saan, olete ka tellinud Marek Kalmuse käest toitumiskava ? Võitlen siis praegu endaga..kas osta või mitte..no ei suuda otsustada .. aga samas suvi tulekul, võiks ju saledaks saada :S

    Age

    ReplyDelete
    Replies
    1. Just, ostsin! Aga mitte kaalulangetuseks, vaid magusast loobumiseks.
      Kui vähegi tahtejõudu on, siis laske käia ja viimane hetk on nüüd rannavormimist alustada :-)

      Delete
    2. Igal juhul ostsin ja alustan ka nüüd rannavormi saamisega :D

      Age

      Delete
    3. Anna siis aga märku, kuis läheb ja kui on küsimusi :) Edu!

      Delete
  6. Super! Eriti meeldisid sellised kohad nagu "patupäev" ja "korrasta mõtlemine".
    Küsimus on ka.. Kui sa ütled, et sööd 3,5-5 tunnise vahega siis.. Kas alustad kohe pärast ärkamist? Muna peab olema keedetud või võib olla ka praetud? Kas on ka õhtust limiiti, et vot peale 6 on köök kinni või pärast 7 ei söö?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ma söön tegelikult ca 45 minutit pärast ärkamist, aga vaid seetõttu, et ma uimerdan voodis vähemalt pool tundi ja armastan ülikiirelt natuke tube koristada, enne kui ma maha istun ja sealt enam tõusta ei viitsi.
      Muna ma enamjaolt siiski praen, aga praen ilma õlita (pann peab olema enne päris kuum).
      Õhtul üritan jälgida seda, et pärast 21 ei söö, kui ma just väga hilja ja näljasena koju ei saabu :)

      Delete