Tuesday, January 22, 2013

Mina ja suusatamine

Me ei ole väga head sõbrad. Kehalise kasvatuse õpetaja saatis mind põhikoolis isegi direktori juurde, sest kolmelapselise pere vanematel polnud võimalik lastele suuski osta ning pere ainus tütar ei raatsinud tundi varem kohale minna, et kooli paarist suusapaarist osa saada. Seega suusatamise asemel jooksin ma lumes ja sain selle eest iga kord pragada.

Mingil ajal õpetaja vahetus ja avastasin, et liikumine polegi maailma kõige hullem karistus. Ühe talve käisin praktiliselt iga päev oma Visu puusuuskadega kodu ümbrust avastamas. Pärast paari nädalat suutsin teha isegi paar uisusammu. Ma muide ei uskunud tol hetkel, et ma seda suutsin ja see oli mingi poolik juhus, aga nii see ikkagi oli.

Kuid suusatamisest jäin ma ikkagi kaugele. Kui ma möödunud talvel 5 km tund aega aerutasin, siis oli esmalt eitus. Ei, see distants peab olema pikem või ei, kell on vale. Aga tõsi ta oli - ma olin rämedalt aeglane.

See talv avastasin suusatamise uuesti ja nüüd pea pool vägisi selle ka tõsisemalt ette võtnud. Nimelt - osalen 10. veebruaril Tervis Plussi naistesõidul, 16 kilomeetrit!

Probleem peitub vaid selles, et ma olen endiselt ulmeliselt aeglane. Täna siis proovisin esmakordselt 10 km täis suusatada. Aega läks mul selleks ca 1 h ja 22 minti, tunniga seljatasin 7.55 km. Ja aitäh sulle, kommentaator, kes sa kinnitasid, et kuuvalgel saab suusatada. Need kaks sinikat mu puusal on sinu süü!

Kiireimaks kilomeetriajaks sain 7.50 min. Ma ei saa aru, kuidas ma olen suuskadel märgatavalt aeglasem kui joostes. Või kuidas kõik ülejäänud maailma inimesed saavad olla suuskadel palju kiiremad kui joostes? Lihtsalt ei saa aru. Võimalik, et ma lihtsalt rabelen nagu kass kotis, selle asemel, et sujuvalt ja ökonoomselt suusatada.

Olgu kuis on, aga selle naistesõidu ma läbi teen... Tõenäoliselt küll 2,5 tunniga, aga ikkagi!

Ja ma endiselt ei soovita pimedas trenni teha! Oi, kui rämedalt ma viimase käntsu ajal maha räntsatasin. Hambad tegid plaks ja mul tunne, et ma kukkusin ka oma neeru lahti...

12 comments:

  1. Ja kus sa siis suusatasid(uisutasid)?
    Öiseks sõitmiseks sobib ainult enda tehtud(pähe kulunud),igasugu trikitamisteta-laskumisteta ,laugete pööretega tugev klassikarada(nagu raudtee), kõik mu on "no-no".Uisutamiseks sobib ehk ka mõni vähesõidetav kõrvaltee aga siis jääb alati oht et mõni kivike su ikkagi jalust rabab.

    Kiiruse pärast ära pabista-selliselt nullist alustades on edusammud kiired tulema (ja motiveerivad), tuleb vaid olla järjekindel(vähemalt 3x nädalas suuskadel).

    Tehnikale tasub igas trennis kümmekond minutit pühendada, oluline on ühel jalal pikalt libisema saada,parim harjutus selleks on keppidetta suusatamine.Näiteks:

    http://www.youtube.com/watch?v=ZFPttSGcaSI

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ikka oma aia taga täiesti laugel teel, max 300 m kaugusel koduväravast.
      Ja keppideta suusatamist teen ma ühe trenni jooksul teatud lõikudel praktiliselt kogu aeg. Just nimelt selleks, et harjutada uisku ja libisemist.
      Praegu ongi plaan kuni naistesõiduni 2x nädalas suuska ja 2 jooksu teha.

      Delete
  2. Ma soovitaks siiski suusa/jooksu vahekorda 4/0 või 3/1 -spetsiifika maksab! Mäletame ju väga hästi - 2 trenni säilitab vormi, areng algab 3-st trennist :)

    Ülakeha turgutamiseks tuleks vahel (nõrkemiseni) paaristõukeid teha.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ma ei julge lihtsalt nii pikalt jooksmata olla. Südametunnistus hakkab piinama.

      Paaristõukeid teen ma oma põlluringil, kuhu olen pooliku klassikaraja sisse sõitnud. Mul on sõiduteering ja põlluteering. Sõiduteel on mul kohad uisuks ja keppideta uisuks, põllul paaristõugeteks ja väga sogaseks uisuks.

      Delete
    2. Südametunnistus hakkab piinama.

      Programmeeri oma mõtlemine ümber-suusatamine ON nüüd treening,jooksmine lõbu.
      Ja tegelikult ka-suusatamise treeniv efekt on suurem kui jooksmisel(suuremast kalorikulust rääkimattagi) .Kui peale suusahooaega uuesti jooksma hakkad siis alles tunned vahet .

      Delete
    3. Nii naljakas kui see ka pole, siis minu jaoks on jooksmine tõsisem trenn kui suusatamine. Olenemata mu keskmiselt kõrgematest pulssidest, siis suusatada on tore, joosta raske :) On keeruline seda treeninguna võtta, kui see ägedam kui jooksmine... Olenemata sellest, et ma nühin tuima näoga 110 korda mingit paarisajameetrist ringi.

      Delete
  3. Tere. Mõtle sellele, et Sul on kuhugi kuhu areneda. Iga korraga lähevad tulemused paremaks. Usu mind :) Siis tekib hasart ja see hakkab järjest rohkem meeldima. Vähemalt minuga oli nii, kui eelmine aasta üle 10 aasta suusad alla sain, siis sellel talvel ma peamiselt keskendungi suusatamisele, sest võimalus lume näol on olemas :) Jõudu ja jaksu - usu mind, selle 16 km teed kindlasti kiiremini läbi kui 2,5 h - selleks on sul veel 3 nädalat aega harjutada :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kõlab väga motiveerivalt! Aitäh julgustavate sõnade eest. No ma proovin siis iga kord ikka tublim olla ja mine tea.. ehk lippab kolme nädala pärast tõesti märksa kiiremini :)

      Delete
  4. Ma ennustan, et Su 16 km aeg jääb alla 2 tunni. Teades Sind, siis sa ei lähe sinna mütsiga lööma. Libedat suuska! :) -Mar-

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ei lähe kindlasti mütsiga lööma, kuid üle enda varju hüppamist pole veel õppinud :( ja kui tean, et pole tasemel, siis võtan ikka rahulikult. Mis seal mõisa peale ikka vehkida - tuleb nautida liikumist ja värsket õhku :)

      Delete
  5. Su väide, et jooks on trenn suusatamisega võrreldes > suusakm aegu vaadates ei saagi teisiti olla, sest kui su liikumiskiiruseks oleks alla 4 min/km, siis enam sellist tunnet ei jääks;)
    Suusatamine ei ole naljaasi:)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Aga ma füüsiliselt ei jaksagi kiiremini suusatada. Ma kindlasti ei pea suusatamist naljaasjaks, vaid teistmoodi ja rahulikuma trenni tõttu meeldivamaks.

      Delete